P-Programowanie

Pierwszy program

Ostatania modyfikacja: 21 kwietnia 2019, kategoria: Kurs C++

Uruchomienie pierwszego programu w C++ jest jak pierwsza cegiełka nowo budowanego domu. Przed Tobą dużo pracy, jednak sam fakt, że uruchomiłeś pierwszy program w danym języku, to ważny pierwszy krok. Najmniejszy możliwy program do uruchomienia w danej technologii nosi potocznie nazwę „Hello world”. Jest to najmniejszy możliwy program, który będzie działał i wyświetli taki napis użytkownikowi.

Pierwszy program w C++

W poprzedniej lekcji zainstalowaliśmy środowisko programistyczne Code::Blocks i utworzyliśmy pierwszy projekt. Jeżeli tego nie zrobiłeś, utwórz teraz nowy projekt typu „Console application” dla języka „C++” wybierając kompilator „GNU GCC Compiler„. Twoim oczom powinien ukazać się poniższy kod:

Jest to tzw. kod „hello world”, czyli najkrótszy możliwy program w danym języku programowania, który po uruchomieniu zadziała i wyświetli napis powitalny. Nie martw się tym, że na razie nic nie rozumiesz.

Uruchomienie programu

Kiedy tworzysz nowy program w jakimkolwiek języku piszesz jego kod źródłowy posługując się zwykłym tekstem. Następnie, kod źródłowy musi zostać skompilowany do pliku wykonywalnego za pomocą innego narzędzia zwanego kompilatorem.

Kompilator to narzędzie, które zamienia kod źródłowy programu na plik wykonywalny. Po skompilowaniu kodu źródłowego możesz uruchomić swój program.

W Code::Block możesz skompilować i uruchomić kod za pomocą ikonek na pasku narzędzi (opisane w poprzedniej lekcji) lub skrótem klawiaturowym F9. W celu skompilowania i uruchomienia naszego pierwszego programu naciśnij właśnie ten skrót klawiaturowy.

Twoim oczom powinien ukazać się pierwszy program. Jest to czarna konsola z napisem „Witaj świecie”. Nie zniechęć się czarnym oknem konsoli. Konsola jest podstawowym narzędziem dzięki, dzięki któremu możemy mieć jakąś interakcję z użytkownikiem komputera. Na aplikacje okienkowe przyjdzie czas kiedyś.

Gdybyś chciał programować zaczynając od razu od ładnych „windowsowych” okienek, najprawdopodobniej Ci się nie uda. Jest to spowodowane tym, że samo zaprogramowanie takiego okienka wymaga dziesiątek linii kodu. Zaczynając naukę programowania naturalnym pierwszym etapem nauki jest poznanie języka właśnie poprzez konsolowe aplikacje.

Lokalizacja programu

Twój program skompilował się i uruchomił. Jest to Twój pierwszy działający program w języku C++. Jeżeli chcesz wysłać komuś swój program oczywiście możesz to zrobić. Po procesie zwanym kompilacją (zamiana kodu programu na plik wykonywalny) program znajduje się w katalogu Twojego projektu w folderze „bin

Skompilowane programy lądują w podkatalogu „bin” znajdującym się w tej samej lokalizacji co utworzony przez nas projekt. Plik ma rozszerzenie *.exe i może zostać uruchomiony już bez korzystania z Code::Blocks.

Porządek w kodzie programu

Podczas pisania programów bardzo ważne jest, aby utrzymywać porządek w kodzie źródłowym. Wszystkie klamerki i wcięcia są absolutnie wymagane. Kompilator potrafi wybaczyć Ci nieczytelny kod (brak wcięć, złe wyrównanie), jednak nie wybaczy Ci brakującej klamerki. Kompilacja takiego programu zakończy się błędem.

Jako początkujący programista nie znasz jeszcze składni języka C++ – ale nie martw się, poznasz ją z czasem. Na początku bardzo pomoże Ci narzędzie wbudowane w Code::Blocks służące do „upiększania” kodu.

Narzędzie nazywa się „Source code formatter” i jest dostępne w menu „Plugins”. Zachęcam Cię, abyś pisząc swoje programu od czasu do czasu formatował kod tym narzędziem. Później, gdy poznasz składnie języka nie będziesz potrzebował już pomocy dodatku.

Struktura programu

Aktualnie prawdopodobnie nie rozumiesz kodu programu „hello world” ale nie martw się tym, wszystko wyjaśni się w innych lekcjach. Najważniejsze co musisz zapamiętać to fakt, że jest to Twój bazowy szkielet, na którym musisz pracować. Każdy program w C++ musi zawierać główną funkcję programu o nazwie main, a na jej końcu wartość zwracaną return 0; Wszystko co dopisujesz do programu dopisuj właśnie pomiędzy dwoma klamrami funkcji main pamiętając, aby nie usunąć ostatniej linii return. Pamiętaj także, że każda linia w C++ musi kończyć się średnikiem.

Zapraszam Cię do kolejnej lekcji o nazwie zmienne

Użytkownik Karol napisał:


Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Co o nim sądzisz?

Zachęcam Cię do zostawienia komentarza!

Ilość znaków: 0