P-Programowanie

Informacje o egzaminie

Ostatania modyfikacja: 13 sierpnia 2014, kategoria: Matura z informatyki

Kształcenie się w kierunku informatyki jest dobrą inwestycją. Jest to zawód przyszłościowy, który ciągle się rozwija. Istnieje wiele dziedzin informatyki, na pewno z wieloma spotkałeś się już w szkole średniej lub w domu. Do najpopularniejszych należą: grafika komputerowa, zarządzanie sieciami, programowanie oraz zarządzanie bazami danych. Jeżeli nie chcesz wiązać swojej przyszłości z informatyką, mimo wszystko dobrym pomysłem jest zadawanie informatyki na egzaminie maturalnym.

Warto zdawać informatykę

Jest to przedmiot wysoko punktowany przez wszystkie uczelnie techniczne (najczęściej zamiennie z fizyką lub matematyką) a na dodatek nie jest trudny (w wersji podstawowej). Wielu młodych ludzi spędza dużo czasu przy komputerze nabywając przy tym umiejętności praktycznych, pozwalających w stopniu zadowalającym zdać maturę z informatyki.

Zakładając że nie wiążesz przyszłości z informatyką, dobre wyniki z takiego egzaminu mogą pomóc Ci w znalezieniu pracy. Komputery w XXI wieku są wszechobecne, zamiast robić kursy poświadczające umiejętności posługiwania się komputerem i pakietem Office można pokazać dobre wyniki z matury. Matura z informatyki to w końcu programowanie, logiczne myślenie oraz obsługa programów takich jak: arkusz kalkulacyjny czy program bazodanowy. Z innego mojego artykułu dowiesz się jak przygotować się do matury z informatyki.

Informacje o egzaminie

Egzamin maturalny składa się z dwóch części:

  • część pierwsza – rozwiązanie zestawu zadań bez korzystania z pomocy komputera (dozwolone posiadania kalkulatora prostego). Często występuje kilka zadań zamkniętych.
  • część druga – rozwiązanie (najczęściej trzech) zadań z pomocą komputera. Konieczne jest korzystanie z programów bazodanowych np. Access, z programów kalkulacyjnych np. Excel i wybranego języka programowania. W przeciwnym wypadku zabraknie nam czasu.

Sposób rozwiązywania zadań

Sposób wykonania zadań jest całkowicie dowolny. Z tego co kojarzę przypominając sobie własną naukę do matury, w żadnym zadaniu nie było ściśle określonego sposobu w jaki mamy je wykonać. Nie mamy narzuconych żadnych programów ani metod. Oznacza to, że każde zadanie możesz wykonać w C++ lub używając innych dowolnych programów. Jeżeli nie umiesz wykonać określonego zadania w Excelu, możesz spróbować liczyć wszystko kalkulatorem. Fakt, że zapewne zajmie Ci to za dużo czasu i nie wyrobisz się ze wszystkim, jednak lepsze to niż oddanie pustej kartki lub nieruszonego zadania.

Brak narzuconych narzędzi stanowi udogodnienie i więcej możliwości na zdobycie cennych punktów. Każdy może wybrać to w czym czuje się najlepiej. Jednak często brak podpowiedzi co do wykonania zadania, może zadziałać na naszą niekorzyść. Osobiście pamiętam zadanie, co do którego nie miałem pewności, czy jest zadaniem typowo bazodanowym czy raczej zadaniem przeznaczonym do arkusza kalkulacyjnego. Ostatecznie połowa mojej klasy zrobiła zadanie w tych dwóch różnych programach. Uczniowie, którzy wybrali Accessa, nacięli się, ponieważ ostatni podpunkt wydawał się niemożliwy do zrobienia w tym programie. Problemu nie miały osoby wykonujące obliczenia w Excelu.

Poprawne wydaje się także zrobienie połowy zadania w jednym programie a połowy w drugim. W końcu nie ma żadnych ograniczeń! Należy jedynie dokładnie opisywać otrzymane wyniki, aby egzaminator nie miał podejrzeń o odpisywanie. Jedynym wyjątkiem kiedy musimy trzymać się określonego programu jest sytuacja, gdy program zostanie określony bezpośrednio w treści zadania.

Użytkownik Karol napisał:


Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Co o nim sądzisz?

Zachęcam Cię do zostawienia komentarza!

Ilość znaków: 0